Persona’s en medewerkerstevredenheid

Een persona staat symbool voor een groep mensen met dezelfde eigenschappen. Door persona’s vast te stellen en daarna toe te passen bij het inrichten van de ruimtes, verhoog je de medewerkerstevredenheid.

Verbeter de beleving

Een inrichting is meer dan wat bureaus en stoelen neerzetten. Een goed ingerichte ruimte helpt mensen om optimaal te presteren, leren, genieten en genezen. We kunnen ruimtes dus bewust inzetten om bepaalde doelen mee te bereiken. En wees eerlijk: wie wil nou niet zijn klantbeleving verbeteren of zijn medewerkerstevredenheid verhogen?

Medewerkerstevredenheid en werkomgeving

Medewerkerstevredenheid is heel simpel gezegd: wat de medewerker van zijn/haar werk vindt. Bewezen is dat de medewerkerstevredenheid samenhangt met productiviteit, hoeveelheid ziekteverzuim en het verloop van personeel. Een van de variabelen voor medewerkerstevredenheid is de werkomgeving en hoeverre die aansluit bij de wensen van de medewerker. Een optimaal passende werkomgeving maakt een medewerker dus meer tevreden. We spreken dan van een optimale gebruikersbeleving.

Persona’s: de medewerker centraal

Kan een ruimte optimaal zijn ingericht voor verschillende mensen tegelijk? De één werkt misschien heel de week op locatie terwijl de ander veel reist en weinig op de werkvloer is. Ook het verschil in karakters speelt een grote rol. Zo heeft een introvert persoon een andere werkomgeving nodig dan een extravert persoon. We kunnen natuurlijk niet voor iedereen een unieke werkomgeving maken. Om toch zo veel mogelijk met alle medewerkers rekening te houden, werken we vaak met zogenaamde ‘persona’s’.

Een persona is een voorbeeldpersoon, die symbool staat voor een groep mensen. De mensen binnen zo’n persona lijken qua psychologische behoeftes op elkaar. Ze worden bijvoorbeeld ingedeeld op basis van gedrag, beleving of perceptie.
Er zijn verschillende methodes voor het beschrijven van persona’s. Bijvoorbeeld op basis van generaties (babyboomer, generatie X, millennial etc.), hobby’s, interesses of de activiteit waarvoor iemand in een ruimte is (ontmoeten, zorgen, leren, werken, genieten).

Onderzoek naar persona's op de werkvloer

In 2011 deden twee wetenschappers onderzoek naar de beste verdeling van kenniswerkers in persona’s (Greene & Myerson, 2011). In dit onderzoek zijn vier persona’s uitgewerkt op basis van de mobiliteit van de medewerkers. Een interessante verdeling, die goed de uitdagingen voor de interieurarchitecten weergeeft. Daarom lichten we de persona’s kort toe. De persona’s zijn ingedeeld van weinig naar veel mobiliteit.

De persona's uit het onderzoek

01

Het anker

Het anker zit het meest van allemaal op kantoor. Met een aantal functionele uitstapjes naar de wc, kantine of koffieautomaat is het bureau een verlengstuk van thuis. Het anker heeft vaste rituelen bij aankomst en bij het weggaan. Flexwerken is lastig voor een anker. Collega’s van een anker gaan vaak naar hem/haar toe voor informatie.
De uitdaging voor interieurarchitecten: hoe kunnen we deze groep stabiliteit, ritme en vertrouwdheid bieden in een kantooromgeving die steeds flexibeler wordt?

02

De verbinder

De verbinder gaat voor meer interactie. Interactie wordt steeds meer gewaardeerd op de werkvloer. Waar dit jaren geleden nooit als onderdeel van het echte werken gezien werd, wordt dat nu wel zo gezien. Alleen zijn heel veel kantoren er niet op ingericht. Kantoren zijn namelijk vaak ingericht met de focus op de computer, iets wat meer voor het persona anker is.
De uitdaging voor interieurontwerpers: hoe kan de verbinder worden gefaciliteerd in de behoefte om visueel te werken en veel te kunnen overleggen in een ruimte die gericht is op computers en een clean desk?

03

De verzamelaar

De verzamelaar verzamelt ideeën, relaties en opdrachten buiten de organisatie. Hij is de helft van zijn tijd buiten de deur. Dit kan bij een klant zijn, in een café of een werkverzamelplek. De verzamelaar blijft veel in verbinding met kantoor door mobiele en draadloze technologie. Ook al is de verzamelaar vaak op reis, hij komt graag terug naar kantoor. Om te sparren met collega’s, tot rust te komen of om informatie te verwerken. Hij of zij werkt in een combinatie van ruimtes, soms voor concentratie en soms voor samenwerking. Deze groep is erg efficiënt voor bedrijven. Toch wordt er nog niet veel geïnvesteerd in geschikte flexplekken voor de verzamelaar.
De uitdaging voor interieurontwerpers: hoe zorgen we ervoor dat de aanlandwerkplekken aantrekkelijk genoeg zijn voor verzamelaars, zodat ze niet thuis gaan werken?

04

De navigator

De meest mobiele van de vier is de navigator. Deze is zo weinig op kantoor dat hij als bezoeker van zijn eigen kantoor wordt gezien. Vaak zijn het consultants, mensen die op projectbasis werken of nomadeverkopers. Vaak hebben ze grote verantwoordelijkheden en zijn het ambassadeurs. Deze rol komt vaak voor. Managers weten alleen vaak niet welke kantoorfaciliteiten navigators nodig hebben.
Uitdaging voor interieurontwerpers: hoe zorgen we ervoor dat ook navigators zich thuis voelen in een organisatie waar ze minder dan een dag per week aanwezig zijn?

Hoe passen wij dit toe binnen jouw organisatie?

Ook voor jouw organisatie kunnen we een verdeling maken in persona’s; volgens een bestaande verdeling of een verdeling op maat. Wanneer je jouw (her)inrichtingsproject ingaat met duidelijke doelen en persona’s voor ogen, dan zal je nieuwe inrichting zeker meer waarde toevoegen aan jouw organisatie. Neem maar eens contact met ons op!

Verstuurd!
Bericht is niet verzonden