Waardepiramide
Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van de piramide van Maslow. Dit model rangschikt de behoeften van mensen. Zodra een bepaalde basisbehoefte goed is ingevuld, verleg je als mens de focus naar een behoefte hoger in de piramide. Heel simpel gezegd: je legt eerst een grondige basis, een fundament. En vanuit daar werk je omhoog. Maasdam heeft een eigen piramide gemaakt waarbij we vier waarden doorlopen om tot een optimale omgeving te komen. Hieronder lichten we elke waarde toe.
Advies of informatie nodig?
Benieuwd wat deze piramide voor jouw organisatie kan betekenen en hoe je zelf al keuzes kan maken? Wil je meer informatie over de Waardepiramide van Maasdam óf heb je advies nodig? Neem contact op met één van onze experts.
De eerste laag: product en proces
Een goed ontwerp begint met een solide basis: kwalitatief goede producten en een gestroomlijnd proces. De absolute basisvoorwaarden voor een leer-, zorg- of werkomgeving zijn ‘schoon, heel en veilig’. Hier zorgen we hoe dan ook voor. We weten bijvoorbeeld precies welke materialen geschikt zijn in verschillende omgevingen. Ook als het gaat om akoestiek, brandveiligheid, slijtvastheid, onderhoudsvriendelijkheid en hygiëne zijn er grote verschillen. Al deze aspecten spreken we in het eerste stadium goed met elkaar door zodat de eerste laag van de piramide staat als een huis. Ook de kwaliteit van het ontwerp en van de realisatie ziet Maasdam als een basisvoorwaarde. Hier verstaan wij onder: foutloos, op tijd en binnen budget. Wie wil dat nou niet?
Laag twee: duurzaamheid
Heb je duurzaamheidsdoelen? Dit is het moment om ze waar te maken. Samen bekijken we of we je doelen kunnen doorvertalen naar de inrichting. Hoe duurzaam moet de werkomgeving worden? En vanuit welke drijfveren? Planet, People of juist Profit? Hier komen de waarden van een organisatie scherp naar voren. Een heldere keuze zorgt voor een heldere uitkomst, bijvoorbeeld de keuze voor energetica of juist het gebruik van volledig circulaire materialen. Bij het zoeken naar duurzame oplossingen gaan we altijd nét dat stapje verder. Dankzij onze ruime ervaring en kennis van de markt vinden wij altijd het best passende product. Wil je meer weten over de rol van duurzame oplossingen in je design? Op onze pagina Duurzaamheid vertellen we er alles over.
Advies nodig?
We helpen je graag om de juiste keuzes te maken. Volstaat het om de huisstijlkleuren en het logo overal netjes toe te passen? Of moet juist de hele inrichting de kernwaarden van de organisatie ademen? In ieder geval moet het klanten en medewerkers de ultieme merk- en werkbeleving bieden.
De derde laag: gebruikersbeleving
De tijd dat we een kantoor-, zorg- of onderwijsomgeving puur als pand zagen, is voorbij. De omgeving bepaalt de beleving van gebruikers, of dat nu medewerkers, leerlingen, patiënten of klanten zijn. Slim gebruik van neuro- en omgevingspsychologie zorgt ervoor dat een gebouw echt meewerkt en presteert als bedrijfsmiddel. De effecten van inrichtingskeuzes op de psyche zijn wetenschappelijk bewezen. Een optimale gebruikersbeleving zorgt dan ook voor bijvoorbeeld een grotere medewerkerstevredenheid, hogere productiviteit en een betere klantbeleving.
Welke keuzes werken productiviteit-verhogend, verzuim-verlagend, zorgen voor een ‘healing environment’ in de zorg of een ‘learning environment’ in het onderwijs? Voor sommigen gaat de optimale gebruikersbeleving niet verder dan ‘comfort’ en ‘akoestiek’. Voor anderen is de impact van gebouwprestaties juist een leidend principe. De gebruikersbeleving wordt dan ver doorgevoerd: van kleur- en materiaalkeuze tot verschillende typen werkplek. Met het doel van de organisatie als leidraad kiezen we de juiste materialen, vormen zichtlijnen, kleuren, geuren en talrijke andere variabelen. Zo gaat het interieur echt voor je werken.
Aan de top: branded workspace
Waar bij Maslow ‘zelfontplooiing’ helemaal bovenaan in de piramide staat, wordt bij Maasdam de top van de waardepiramide gevormd door de branded workspace. Een branded workspace is een ruimte waarin de kernwaarden van het bedrijf optimaal naar voren komen. Het merk komt dus helemaal tot bloei in de fysieke omgeving. Dit draagt bij aan het imago en helpt om de merkwaarden te borgen onder de medewerkers en andere gebruikers. In een goede branded workspace herken je meteen de ziel van het merk.
De 7 beloften van Maasdam
Naast de Waardepiramide van Maasdam, die vier belangrijke waarden bevat voor het creëren van een optimale werkomgeving, doet Maasdam ook beloften aan iedere opdrachtgever. Deze vormen de 7 beloften van Maasdam. De beloften laten zien wat je van ons kunt verwachten en waar je ons aan mag houden.
Download de Whitepaper ‘De Waardepiramide van Maasdam’
Vragen of opmerkingen?
Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug.