De patiënt
In de praktijk komen nog andere mensen, de mensen waar het allemaal om gaat: de patiënten. Een door de omstandigheid waarin zij verkeren – je gaat niet voor niks naar de dokter – kwetsbare en ook nog eens zeer uiteenlopende groep. De inrichting van een dokterspraktijk moet ten dienste staan van al deze mensen. Juist met een dergelijke complexiteit weten de specialisten van Maasdam uitstekend om te gaan.
Meer dan de spreekkamer
De inrichting van een dokterspraktijk beperkt zich natuurlijk niet alleen tot de spreekkamer. Er zijn veel meer ruimten, ieder met hun eigen eisen. De ‘assistentiezone’ is het kloppend hart van de praktijk. Hieronder vallen onder andere frontoffice (balie) en backoffice (administratie en overleg), behandelkamer en het laboratorium. Juist omdat hier zoveel verschillende werkzaamheden worden verricht, is het essentieel dat de situering en inrichting kloppen. Als alles zijn plek heeft, kunnen alle medewerkers rustig, efficiënt en met plezier werken. Bovendien moet iedereen probleemloos van ruimte naar ruimte kunnen bewegen; de looplijnen moeten goed doordacht zijn.
Privacy
Een zeer efficiënte, functionele indeling mag natuurlijk niet in conflict zijn met de belangen van de patiënt. Privacy is bij het ontwerp van het interieur van de huisartsenpraktijk dan ook een groot punt van zorg. Daarnaast houden we rekening met de toegankelijkheid. Ouderen en kinderen, validen en mindervaliden, psychiatrische en pijnpatiënten: ze moeten zich vrijelijk kunnen bewegen. Tot slot besteden we veel aandacht aan de uitstraling van het interieur van de dokterspraktijk. Kleur- en materiaalgebruik, licht, lucht en ruimte: het speelt allemaal een rol bij de patiëntenbeleving en hun welbevinden – én het werkplezier natuurlijk.